TiaoTaj píše:je dulezite, ze vidim jak se muj ucitel rozviji - zlepsuje sve kung-fu (i z pohledu pouhych tri let co u nej cvicim) a v souvislosti s tim se i upravuje/rozviji i jeho vyuka me/nas. A sam na sobe pocituju rozvoj diky motivaci me z jeho strany.
Vidíš, taková jednoduchá myšlenka a mě vůbec nenapadlo, že i pro žáka může být rozvoj jeho učitele podstatný. Přitom je to logické - nejen učitel motivuje žáka, ale i žák učitele. Ale jsou i žáci, co mají svého učitele jako všeumějícího boha, jak perfektně naznačil Makoto. Tedy možná sami ani nemusí mít zájem na tom, aby se jejich učitel vzdělával, protože by to znamenalo, že připouští jeho nedokonalost, která by potažmo naznačila i nedokonalost jejich.TiaoTaj píše:je dulezite, ze vidim jak se muj ucitel rozviji ...
Makoto píše:Bylo by mozna zajimave si promluvit s mistry ruznych BU a bez toho, aby se pote objevily ve studii jejich jmena, udelat zakladni typologii. Popsat plusy a minusy, cilovou skupinu studentu, pro kterou jsou urceni, atd. Pripadne to srovnat s Asii a Zapadem.
ukropcany píše:Čo mi na BU tradícii ale vadí je tá utkvelá predstava, že učiteľ musí byť vajväčší štípač v škole. Neviem prečo by to tak malo byť... Ja keď som nášho trénera boxu pri sparingu zmlátil, tak to okolmentoval slovami "kurva, na toto už nemám" - neviem si ale predstaviť, čo by bolo, keby som to spravil na aikide V BS si nejako neviem predstaviť, že by mal tréner držať krok so zverencami... čo vy na to? Zdá sa vám byť normálne, že niekto chodí 10 rokov k niekomu, koho nie a nie aspoň trošku dobehnúť?
patrik píše:2 makoto,
jak to "koučování" probíhá? Je to systém "dělej, ještě dvace dáš, zaber!" anebo tak něco? Tohle jsem zažil třeba u kenda (a kupodivu svého času i u aikida). Myslím, že záleží na typu disciplíny nebo zaměření jednotlivce. Při cvičení iaidó nebo tradičních JPN škol vůbec je spíš běžné to, co popisuje pucmaz. Tj. záleží na žákovi, jestli "těch dvacet" dá nebo už ne. Učitel je schopnej řemeslník, od kterého se já chci něco naučit - takže mě k tomu nemusí "nutit". Když třeba přijde člověk do dódžó před tréninkem, měli by lidi úplně běžně cvičit, procvičovat techniky, nebo naopak, když učitel/trenér odejde, úplně běžně by tam měli lidi zůstat a ještě cvičit. Vlastně nepotřebují učitele za zadkem, protože cvičí kvůli sobě. Tohle jsem viděl i v JPN. Lidi se slejzali postupně (jak končili v práci) a přišli třeba hodinu před učitelem a prostě začali cvičit. Učitel jim ani po svém příchodu neříkal, co maj dělat, prostě to věděli. Teprve, když začali mít problém, dělali chybu, kterou on viděl, nebo oni našli, došlo k opravovaní z jeho strany.
Patrik
pucmaz píše:Drzim palce s diplomkou. Doufam jenom, ze se nestane jen jakymsi vyctem stereotypu, ktere jsou navic zazite jen v zapadni spolecnosti, tedy vytvorene na hodnotach zapadni spolecnosti a na zaklade nedostatku informaci. ...
pucmaz píše:Moje zkusenost z Asie je asi takova: vezmi 10 ucitelu bojovych umeni a dostanes tak 10 odlisnych charakteru, zpusobu vyuky, 10 ruznych zlozvyku atd. Jedine co by meli mit spolecne je znalost sveho remesla a pak uz je to jen a jen na nich samotnych.
pucmaz píše: A je podle me uplne jedno, co si o nich jejich zaci mysli a jake by sve ucitele radi meli. Zaci jsou v dojo od toho aby cerpali informace, ne od toho aby po uciteli chteli aby prestal chlastat, byl mene naladovy, nemluvil na ne sproste atd. Nakonec odejit do jineho dojo lze vzdycky, ale hlavne jim do toho nic neni...
ukropcany píše:Čo mi na BU tradícii ale vadí je tá utkvelá predstava, že učiteľ musí byť vajväčší štípač v škole. Neviem prečo by to tak malo byť... Ja keď som nášho trénera boxu pri sparingu zmlátil, tak to okolmentoval slovami "kurva, na toto už nemám"
Trian píše:Je prirodzene ze s pribudajucimi rokmi telo zvladne menej, ale to nezabranuje trenerovi rozvijat dalsie schopnosti s cvicenim bu spojene. Sledovat aktualnu literaturu, vyskumi z inych sportov a na ich zaklade inovovat svoje treningy, snazit sa posunut svojich cvicencov stale dalej a dalej.
Jamamba píše:... nekdy do osoby ucitele jeho zaci projektuji sve predstavy o tom, jak ma ucitel bojovych umeni vypadat a jak se chovat, pokud to splnuje je pro ne POLOBUH, jak se to ale mine, stane se znej den ze dne podvodnik, blazen, jesita nebo ja nevim co jineho hodny jen pomluv.
Ale problem v tom, ze byl viden slepcem, kterej videl, to, co chtel a neprima realitu takovou jaka proste je!
Tak ze bych do vyzkumu pridal rozhovory s zaky toho zpovidaneho ucitele.
patrik píše:2 keishi,
projdi si starší témata, i o tohle tu najdeš a uděláš si představu .
patrik píše:... záleží na žákovi, jestli "těch dvacet" dá nebo už ne. Učitel je schopnej řemeslník, od kterého se já chci něco naučit - takže mě k tomu nemusí "nutit".
patrik píše:... Dokonce je to jeden z konceptů tradičních budó (šu ha ri, viz http://www.tenshin.cz/smr/texty/pojmy.htm#su-ha-ri ) doběhnout a "předstihnout"
RBR píše: ... vyslovil myšlenku, že pokud ten učitel bude neustále trénovat, tak nejsi schopen ten rozdíl smazat. Můžeš se přiblížit, ale nikoli předběhnout. On je do určité míry nahradit ubývající fyzické síly zkušenostmi a technickotaktickou vyspělostí.
RBR
Makoto píše: Dle meho pro zacatek studia BU je to nejlepsi, protoze nastavi mantinely, vychova zaka a ten se pak jiz i pod vedenim coache (pokud zmeni "firmu") chova jako student a ne jako spratek z ulice (skace do reci, zpochybnuje, neustale se pta jen proto, aby na sebe upoutal pozornost, apod. ) Nerikam, ze jej nelze vychovat, ale cas venovany vychove spratka se da venovat vyuce BU.
Makoto píše:Ty kluky nezajima filozofie a etika, ale jak vydrzet v boji, jak se ubranit na zemi ci ve stoje, atd.
Pak je tu skupina lidi, kteri si chteji jen resetovat mozek, nepremyslet, proc musi na zacatku a na konci mlatit hlavou o tatami. Chteji propotit kimono, dat si poradne do tela.
A skupina lidi se chce ucit BU tak, aby se nenaucili jen street fight, ale historii, filozofii a samozrejme i etiku.
Zpět na bojová umění a sporty obecně
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků