Sifu Husek

kung-fu, wu-šu, tchaj-ťi, JKD...

Moderátor: pm

Příspěvekod Miro » ned 20. bře, 2005 0:43

Podla mna, vysvetlenie je uplne proste: ucitel Ta to nauci na jednu stranu, na druhu sa nauc sam - nie sme predsa v materskej skolke, ze ano?

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

 

centreman

Příspěvekod pavela » ned 20. bře, 2005 9:49

:o :o :o centreman: :lol: :lol: :lol: Původně jsem chtěl odpovědět dlouhým a podrobným dopisem a pak jsem se podíval a vidím, že Miro to učinil prostě krátce a stručně jednou větou za mě. Děkuji... :lol: PS: 10 000 technik je míněno obrazně, pochopitelně, aby to zas někdo nevzal doslova, že Pavel říkal, že je přesně 10 000 aplikací na formu :o :lol: :lol: :lol:
pavela
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 1707
Registrován: pát 21. bře, 2003 0:00
Bydliště: Peking-Praha

Re: centreman

Příspěvekod Anonymní » pon 21. bře, 2005 17:59

4Pavel, Miro:
pavela] Původně jsem chtěl odpovědět dlouhým a podrobným dopisem a pak jsem se podíval a vidím, že Miro to učinil prostě krátce a stručně jednou větou za mě. [/quote]
Možná bys přece jen mohl. Připadá mi, že člověk co má to štěstí, že má dobrýho mistra, by měl cvičit snad to, na čem se s mistrem domluví, že to je užitečný, ne? A tady z toho zjevně ten mistr nadšený nebyl. Snad by se to nemuselo smést ze stolu jen mateřskou školkou, zajímaly by mě i podrobnosti. :)

4All:
[quote="pavela píše:
10 000 technik je míněno obrazně...

Kupodivu v Číně i v Řecku (pokud vím) byla číslovka 10 000 synonymem pro "nespočetně". Líbí se mi to. Líbí se mi i ta shoda :)
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Miro a Pavelo, no tak, jak to tedy je???

Příspěvekod Anonymní » pon 21. bře, 2005 21:04

Pro Mira a Pavelu!

Díky vám oběma hoši za odpověď, ale mám tentýž pocit, že jste to tak trošku smetli ze stolu velice krátkou odpovědí. Opravdu byste se mohli rozepsat, jak je to s tou jednostranností sestav.
:!:
Zajímalo by to určitě spoustu dalších čtenářů.
:?:

Nezlobte se oba na mě, ale stále jste mě nepřesvědčili, že nacvičit sestavu i na druhou stranu sám - bez předání mistrem je důležité. Trvám na tom, že sestavy jsou dělané "pro praváky", tedy některé formy jen na jednu stranu - ne náhodou. :evil: :evil: :evil:
PS: Miro, je úžasný, že jsi intuitivně poznal, že se s přáteli občas scházíme cvičení Taiji v mateřské školce. Máš můj obdiv, intuice Ti skutečně šlape dobře, což se díky tomu, že cvičíš vnitřní styly a co o Tobě vím ani nedivím.... 8)

Díky vám oběma a nemějte strach se rozepsat, nikdo vás za to trestat nebude :roll: :roll: :roll:
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod Miro » úte 22. bře, 2005 1:30

Ok, staci si uvedomit, ze v cinskych bojovych umeniach existuje postupnost: 1. postoj - 2. pohyb (rozumie sa jeden) - 3. sekvencia (niekolkych kratkych pohybov, zvycajne na 1 dych) - 4. zostava (cela).
1. Rozumie sa samo sebou, ze gongbu (bow and arrow stance) sa cvici na obe strany, to jest prave gongbu aj lave gongbu, nikto ho necvici iba prave alebo iba lave.
2. Ked potom clovek zacne praktikovat pohyb (ci uz do gongbu alebo z gongbu do inej pozicie), takisto bude clovek cvicit obe strany, nie? Alebo ste uz videli niekoho, kto sa uci kopat iba jednou nohou?
3. Nasleduje kombinacia ci sekvencia 2 ci viac kratkych pohybov: pokial cvicite taiji a chcete si natrenovat kombinaciu "peng" a "lu" dohromady, budete to cvicit iba dolava (lavou rukou), pretoze tak sa to vyskytuje v celej zostave?
4. A napokon cela zostava. Ak ste pred tym trenovali jednotlive pohyby izolovane resp. v malych skupinkach na obe strany, potom uz celu zostavu vlastne ani nepotrebujete robit na obe strany, jedna strana v pohode staci, pretoze obe strany uz by ste mali mat v krvi cvicenim predchadzajucich stadii (ktore vlastne mozno nazvat jibengong). Ak vas ucitel neucil jibengong a zacal rovno zostavami, najdite si lepsieho.

Fikes, je samozrejme, ze je lepsie zvladnut iba jednu stranu dobre, nez dve strany slabo. Ale tiez by malo byt samozrejme zvladnut obe strany a nie iba jednu.
Vacsina starych ucitelov ucila iba jeden pohyb (rozumie sa na obe strany) a iba ked ten pohyb bol dokonale zvladnuty, iba potom sa preslo na dalsi. Dnes iba velmi malo ucitelov ma odvahu a zodpovednost povedat studentom (obzvlast na seminaroch) "Nebudem vas ucit nic nove, pretoze este na to nemate", pripadne "Nebudem vas ucit zostavu, pretoze ste este nezvladli zakladne veci", pretoze taky ucitel by nezarobil - ludia sa chcu ucit zostavy (pretoze pod pojmom 'ucenie bojovych umeni' vacsinou chapu ucenie zostav) a tak ich ucitelia ucia to, co studenti chcu - zostavy. Tie su vacsinou jednostranove, pretoze nema zmysel ich tvorit dvojstranovo, pretoze po formalnej stranke (postoje a pohyby) obsahuju iba to, co student by uz mal vediet pred tym, nez sa do nich pusti. Pre fighting su one kratke sekvencie (napriklad peng - lu - ji - an v taiji) a teda dvojstranovost ci obojstrannost je dolezita na tomto leveli - cela zostava uz ma inu funkciu (napriklad kontrolovat suvisly prud sily) a preto obojstrannost uz tu nie je (az tak) dolezita.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

4Miro

Příspěvekod Anonymní » úte 22. bře, 2005 22:25

Miro, díky moc za odpověď. Přiznávám, že o tradičních způsobech výuky musíš vědět víc, než já, který jsem nic takového nikdy nepodstoupil. Cvičit (učit se) formy na obě strany mi také připadá logické, přesto jsem byl zmaten tím, že to v sestavách prostě není na obě strany…

Chci se však zeptat na další věci, která se týká cvičení sestav Tchaj-ťi:


1. Tradiční pomalá dlouhá forma stylu JANG, 108 forem, kterou cvičíš, se cvičí pomalu, vědomě, vnitřní síla protéká… Má otázka zní: je možné po určité době cvičit tuto sestavu rychle po celou dobu jejího zacvičení (cvičím jí asi 5 let)? A co fa-ťingy v této sestavě? Je možné je tam zařadit v některých formách?

2. Na jednom videu jsem viděl sestavu „dělových pěstí“ Pao Chui stylu Yang, vypadalo to opravdu dobře, poznával jsem formy z Jangu, fa-ťingů tam bylo opravdu požehnaně.
Opravdu existuje v rodině Jang sestava dělových pěstí, tak jako je tomu ve stylu rodiny Chen, anebo je sestava Jang Pao Chui nějakou netradiční novější úpravou či nějakou slátaninou??? Nevíš o tom něco více?
Díky za odpověď.,
:wink:
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod Miro » stř 23. bře, 2005 1:18

Hoj, Centreman,

1. Tradiční pomalá dlouhá forma stylu JANG, 108 forem, kterou cvičíš, se cvičí pomalu, vědomě, vnitřní síla protéká… Má otázka zní: je možné po určité době cvičit tuto sestavu rychle po celou dobu jejího zacvičení (cvičím jí asi 5 let)? A co fa-ťingy v této sestavě? Je možné je tam zařadit v některých formách?

Samozrejme, ze je to mozne, vsetko je mozne, ako hovori moj ucitel, jeho ucitel, jeho ucitel atd., bojove umenie je tu pre cloveka, a nie clovek je tu pre bojove umenie. Takze samozrejme mozes, aj rychlo, aj s fajinom, cokolvek (i ked samozrejme, cvicit rychlo by sa nemala cela zostava, ale iba jednotlive sekvencie, takze clovek by vlastne mal vediet, ktore casti pripadne zacvicit rychlo a kde si dat pauzu, a podobne kde dat fajin a kde nie).
Otazka vsak je, preco to vlastne chces robit. Yang sa vyvinul z Chen, to je bez pochyb, a kym v Chen je to viac-menej normalne, v Yang to nie je zvycajne. Preco? Odpoved je vo vyrieseni tohto problemu, preco Yang tradicne nema rychle zostavy a fajin, resp. preco tieto rychle zostavy a fajin nie su rozsirene, co teda znamena, ze v Yangu nie su povazovane za velmi dolezite. A ked porozumies tomuto, potom budes vediet aj odpoved na svoju povodnu otazku - ano, samozrejme to mozes robit, ale su to nedolezite veci, blbostky.

2. Na jednom videu jsem viděl sestavu „dělových pěstí“ Pao Chui stylu Yang, vypadalo to opravdu dobře, poznával jsem formy z Jangu, fa-ťingů tam bylo opravdu požehnaně.
Opravdu existuje v rodině Jang sestava dělových pěstí, tak jako je tomu ve stylu rodiny Chen, anebo je sestava Jang Pao Chui nějakou netradiční novější úpravou či nějakou slátaninou??? Nevíš o tom něco více?
Díky za odpověď.,

Neviem o tom nic, ale osobne si myslim, ze je to nieco umele, nove ci pozliepane (pretoze si myslim, ze skutocnym Yang Paochui(om) je klasicky Chen), a ak porozumies celemu systemu ci principom Yang, pochopis, ze to su nedolezite veci a teda viac-menej krok spat - i ked malicky krocik, nieco ako nevinne hratky, cosi ako ked sa dospely trochu pohraje s detskym vlacikom.
Ale to je len moj osobny nazor, a som si vedomy, ze je to hodne extremny nazor, povedat ludom, ze fajin a rychlost su blbosti ci hracky pre male deti. Skus na to prist, preco to napriek tomu tvrdim (resp. co je na tom Yangu take specialne, ze to nepotrebuje), hoci Ti minimalne 99% ucitelov bude tvrdit opak.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Funkce sestavy

Příspěvekod Anonymní » stř 23. bře, 2005 15:52

Miro napsal:
- cela zostava uz ma inu funkciu (napriklad kontrolovat suvisly prud sily) a preto obojstrannost uz tu nie je (az tak) dolezita.

Miro[/quote]

Miro, mohl bys, prosim Te, ješte trochu napsat vice o funkci cele sestavy. Hlavne by mne to zajímalo v taijiquan, ale budu rad, kdyz se jeste zminis o baguaquan, pripadne o dalsich bu, pokud se tam objevuji nejake rozdily.
Diky moc
Janoj
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod centreman » stř 23. bře, 2005 23:36

Miro, díky za Tvou odpověď

Samozrejme, ze je to mozne, vsetko je mozne, ako hovori moj ucitel, jeho ucitel, jeho ucitel atd., bojove umenie je tu pre cloveka, a nie clovek je tu pre bojove umenie. Takze samozrejme mozes, aj rychlo, aj s fajinom, cokolvek (i ked samozrejme, cvicit rychlo by sa nemala cela zostava, ale iba jednotlive sekvencie, takze clovek by vlastne mal vediet, ktore casti pripadne zacvicit rychlo a kde si dat pauzu, a podobne kde dat fajin a kde nie).

- Myslím, že jsem na správné cestě, někdy mám den, že si tam ten fa-ťing prostě dám. Je to skutečně jen v některých místech sestavy, kde se to občas přímo nabízí.

Otazka vsak je, preco to vlastne chces robit. Yang sa vyvinul z Chen, to je bez pochyb, a kym v Chen je to viac-menej normalne, v Yang to nie je zvycajne. Preco? Odpoved je vo vyrieseni tohto problemu, preco Yang tradicne nema rychle zostavy a fajin, resp. preco tieto rychle zostavy a fajin nie su rozsirene, co teda znamena, ze v Yangu nie su povazovane za velmi dolezite. A ked porozumies tomuto, potom budes vediet aj odpoved na svoju povodnu otazku - ano, samozrejme to mozes robit, ale su to nedolezite veci, blbostky.

Proč to chci (fa-ťingy) zkusit zacvičit i v Jangu? – Protože cvičím styl Chen (Lao Jia Yi-lu a Er-Lu) a samozřejmě si nemohu nevšimnout, jak je dlouhá pomalá forma stylu Yang (108 forem) choreograficky podobná Chenské Lao Jia Yilu, ze které vlastně díky Yang Luchanovi vznikla. Kromě 2 Chenských sestav cvičím zmíněnou dlouhou pomalou formu 108 forem, a pak „její podsestavy“ 24 forem a 40 forem. K tomu ještě kombinovanou 42 forem.
Chci tím říct to, že pokud v Chenu fa-ťingy běžně cvičím, v Yangu mi to nějak chybí. Přestože jsem zvyklý cvičit Yang pomalu, klidným tempem, duch Chenu mě nabádá, abych v sestavě Yangu, která je hodně ořezaný Chen (+ velký kompromis v Tchaj-ťi), použil fa-ťing.


Neviem o tom nic, ale osobne si myslim, ze je to nieco umele, nove ci pozliepane (pretoze si myslim, ze skutocnym Yang Paochui(om) je klasicky Chen), a ak porozumies celemu systemu ci principom Yang, pochopis, ze to su nedolezite veci a teda viac-menej krok spat - i ked malicky krocik, nieco ako nevinne hratky, cosi ako ked sa dospely trochu pohraje s detskym vlacikom.

Miro, co když je to i naopak: Jakmile porozumíš velému systému Chen, automaticky pochopíš styl Yang, který z Chenu vlastně – jak víme – vznikl?

Přidávám zde odkaz na stránky, kde uvidíš v poslední třetině videa onu Yang Pao Chui. Nemám pocit, že to je Er-lu z Chenu, protože tam vidíš jasné formy z Yangu. Koukni na to, zajímalo by mě, odkud to mají, o co jde???
Je to na stránkách www.taijizlin.cz pod videama, je to 15 MB video xiaojia, sabre and paochui, je tam i rychlá forma 108????
přímý odkaz je, bude-li fungovat: www.taijizlin.cz/wudang/ysxiaojia.wmw

Ale to je len moj osobny nazor, a som si vedomy, ze je to hodne extremny nazor, povedat ludom, ze fajin a rychlost su blbosti ci hracky pre male deti. Skus na to prist, preco to napriek tomu tvrdim (resp. co je na tom Yangu take specialne, ze to nepotrebuje), hoci Ti minimalne 99% ucitelov bude tvrdit opak.

- To fakt nevím, co je na Yangu speciálne??? Když cvičím Yang, mám dvourozměrný pocit, je to jakobych jel trabantem nebo traktorem, možná dokonce jakobych jel na tříkolce. Když cvičím Chen, mám jakýsi třírozměrný nebo vícerozměrný pocit, je to jakobych jel mercedesem nebo letěl Boeingem. Jsou to úplně jiné pocity. Možná už i tím, že když si cvičím Yang, používám přirozené (buddhistické) dýchání, když cvičím Chen, sedí mi do něj více obrácené (tzv. taoistické) dýchání, které v něm cvičím, také kvůli fa-ťingům.
Dokonce mám někdy pocit, že je Yang styl oproti Chenu jaksi nudnější, neuspokojuje mě tolik jako Chen, který je z mého pohledu náročnější, ale dává víc, je blíže ke kořenům Tchaj-ťi.

[color=blue]Miro, jaký je Tvůj názor na obrácené dýchání v Chenu, eventuelně Yangu? Jak to tam sedí Tobě? Mě to funguje. Občas si zkusím obrácené dýchání i v Jangu, ale tam mi moc nesedí, je to moc měkké na to, abych do Yangu žhavil obrácený dech. To v Chenu, tam se drak vyřádí…

- Opravdu nevím, co je na Yangu speciálního, že fa-ťingy nepotřebuje…??? Teoreticky by žádný styl Tchaj-ťi neměl potřebovat fa-ťingy, aby to bylo podle principů, že? Přeci jenom jsou fa-ťingy síla (proti síle – proti druhému, proti prostoru, proti síle principu Tchaj-ťi). Je to tak, vnímám to správně???

- Miro, prosím Tě, co víš o sestavě Yang 40 forem? (ne kombinovaná 42). Čtyricítku cvičím, je to zkrácená 108, o 40 formách píše Jan Turneber, že je to soutěžní sestava stylu Yang, myslím že z roku 1989. Naproti tomu je sestava 42 kombinovaná soutěžní sestav stvořená z několika hlavních stylů. Ptám se: Jak moc je sestava 40 forem v Číně známa, praktikována???

Kdybys porovnal tuto sestavu Yang 40 forem se sestavou 37 forem Cheng Man Chinga, kterou bys spíše doporučil? Líbí se mi obě, zacvičím také obě, 40 forem mi však připadá poskládaná lépe, údajně obsahuje všechny techniky stylu Yang (myšleno asi všechny neopakující se formy ze 108)


Díky centreman
centreman
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 31
Registrován: stř 23. bře, 2005 0:00

No fuj, ta žlutá tam skočila sama

Příspěvekod centreman » stř 23. bře, 2005 23:41

ještě jednou zde kopíruju pro Mira to, co bylo naprosto nečitelně označeno tímto serverem nechutně žlutě:
:lol:
To fakt nevím, co je na Yangu speciálne??? Když cvičím Yang, mám dvourozměrný pocit, je to jakobych jel trabantem nebo traktorem, možná dokonce jakobych jel na tříkolce. Když cvičím Chen, mám jakýsi třírozměrný nebo vícerozměrný pocit, je to jakobych jel mercedesem nebo letěl Boeingem. Jsou to úplně jiné pocity. Možná už i tím, že když si cvičím Yang, používám přirozené (buddhistické) dýchání, když cvičím Chen, sedí mi do něj více obrácené (tzv. taoistické) dýchání, které v něm cvičím, také kvůli fa-ťingům.
Dokonce mám někdy pocit, že je Yang styl oproti Chenu jaksi nudnější, neuspokojuje mě tolik jako Chen, který je z mého pohledu náročnější, ale dává víc, je blíže ke kořenům Tchaj-ťi.

[color=blue]Miro, jaký je Tvůj názor na obrácené dýchání v Chenu, eventuelně Yangu? Jak to tam sedí Tobě? Mě to funguje. Občas si zkusím obrácené dýchání i v Jangu, ale tam mi moc nesedí, je to moc měkké na to, abych do Yangu žhavil obrácený dech. To v Chenu, tam se drak vyřádí…

- Opravdu nevím, co je na Yangu speciálního, že fa-ťingy nepotřebuje…??? Teoreticky by žádný styl Tchaj-ťi neměl potřebovat fa-ťingy, aby to bylo podle principů, že? Přeci jenom jsou fa-ťingy síla (proti síle – proti druhému, proti prostoru, proti síle principu Tchaj-ťi). Je to tak, vnímám to správně???

- Miro, prosím Tě, co víš o sestavě Yang 40 forem? (ne kombinovaná 42). Čtyricítku cvičím, je to zkrácená 108, o 40 formách píše Jan Turneber, že je to soutěžní sestava stylu Yang, myslím že z roku 1989. Naproti tomu je sestava 42 kombinovaná soutěžní sestav stvořená z několika hlavních stylů. Ptám se: Jak moc je sestava 40 forem v Číně známa, praktikována???

Kdybys porovnal tuto sestavu Yang 40 forem se sestavou 37 forem Cheng Man Chinga, kterou bys spíše doporučil? Líbí se mi obě, zacvičím také obě, 40 forem mi však připadá poskládaná lépe, údajně obsahuje všechny techniky stylu Yang (myšleno asi všechny neopakující se formy ze 108)
centreman
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 31
Registrován: stř 23. bře, 2005 0:00

Příspěvekod Miro » čtv 24. bře, 2005 1:35

Ahoj Centreman,

- Myslím, že jsem na správné cestě, někdy mám den, že si tam ten fa-ťing prostě dám. Je to skutečně jen v některých místech sestavy, kde se to občas přímo nabízí.

To je fajn. Zatial som v Cechach ci na Slovensku nevidel ziadneho Cecha ci Slovaka, ktory by bol schopny vytvorit jin (a ked nie je jin, nie je ani jeho vydavanie, fajin), ale budiz, mozno si vzacna vynimka... Ale ako je zname, jin u dospelych jedincov je naucena/natrenovana zrucnost/schopnost, nie prirodzena - takze ak sa smiem opytat, ako trenujes jin?

Chci tím říct to, že pokud v Chenu fa-ťingy běžně cvičím, v Yangu mi to nějak chybí. Přestože jsem zvyklý cvičit Yang pomalu, klidným tempem, duch Chenu mě nabádá, abych v sestavě Yangu, která je hodně ořezaný Chen (+ velký kompromis v Tchaj-ťi), použil fa-ťing.
...
Miro, co když je to i naopak: Jakmile porozumíš velému systému Chen, automaticky pochopíš styl Yang, který z Chenu vlastně – jak víme – vznikl?

Odpoved znie podla toho, ci povazujeme Yang je degradaciu Chenu alebo vyvrcholenie Chenu.
Preco Yang nema fajin a ostatne veci? Odpoved je, ze bud to Yang Luchan zabudol, alebo sa na to vykaslal, pretoze to prenho nebolo dolezite, pretoze bolo prenho dolezitejsie nieco ine. Myslim, ze je celkom zrejme, ze na take veci ako fajin sa nezabuda, takze go figure...

Co sa tyka tych videi, kym mi urobia adsl (na Slovensku to trva mesiac), som na dial-upe a to je tak strasne pomale, ze do stahovania videi sa ani nepustam, sorry.

To fakt nevím, co je na Yangu speciálne??? Když cvičím Yang, mám dvourozměrný pocit, je to jakobych jel trabantem nebo traktorem, možná dokonce jakobych jel na tříkolce. Když cvičím Chen, mám jakýsi třírozměrný nebo vícerozměrný pocit, je to jakobych jel mercedesem nebo letěl Boeingem.

Imho, pretoze cvicis Yang ako Chen, co je chyba. Skus cvicit Yang s pocitom, ze vobec nemas telo - ako sa budes hybat?

Jsou to úplně jiné pocity. Možná už i tím, že když si cvičím Yang, používám přirozené (buddhistické) dýchání, když cvičím Chen, sedí mi do něj více obrácené (tzv. taoistické) dýchání, které v něm cvičím, také kvůli fa-ťingům.

Mozno je to tym, ze ked cvicis Yang, tak vlastne nic nerobis? (Akoby tomu nasvedcovalo to, ze v Yangu dychas normalne, kym v Chene obratene.) No a ak pri Yang nic nerobis, potom to nie je Yang, ovsemze.

Dokonce mám někdy pocit, že je Yang styl oproti Chenu jaksi nudnější, neuspokojuje mě tolik jako Chen, který je z mého pohledu náročnější, ale dává víc, je blíže ke kořenům Tchaj-ťi.

Udrel si klinec po hlavicke. Yang je naozaj "svojim sposobom" nudnejsi. Aj buddhisticke meditacie su "svojim sposobom" velmi nudne - clovek iba sedi a nic nerobi. :-) Drzim palce v uceni sa Yangu odznova. :wink:
A len tak mimochodom, co su tie korene taiji? Shaolin?

color=blue]Miro, jaký je Tvůj názor na obrácené dýchání v Chenu, eventuelně Yangu? Jak to tam sedí Tobě? Mě to funguje. Občas si zkusím obrácené dýchání i v Jangu, ale tam mi moc nesedí, je to moc měkké na to, abych do Yangu žhavil obrácený dech. To v Chenu, tam se drak vyřádí…

V Chene Ti to mysli ci citi naozaj dobre. Chen naozaj vyzaduje obratene dychanie, Yang nie, Yang nevyzaduje ziadne dychanie (ani buddhisticke, ani taoisticke). V Yangu mozes aj proste nedychat.

- Opravdu nevím, co je na Yangu speciálního, že fa-ťingy nepotřebuje…??? Teoreticky by žádný styl Tchaj-ťi neměl potřebovat fa-ťingy, aby to bylo podle principů, že? Přeci jenom jsou fa-ťingy síla (proti síle – proti druhému, proti prostoru, proti síle principu Tchaj-ťi). Je to tak, vnímám to správně???

Ano. Fajin je fosilia, pozostatok zo Shaolinu, uder, telo. Preto to Yang Luchan odhodil.

- Miro, prosím Tě, co víš o sestavě Yang 40 forem? (ne kombinovaná 42). Čtyricítku cvičím, je to zkrácená 108, o 40 formách píše Jan Turneber, že je to soutěžní sestava stylu Yang, myslím že z roku 1989. Naproti tomu je sestava 42 kombinovaná soutěžní sestav stvořená z několika hlavních stylů. Ptám se: Jak moc je sestava 40 forem v Číně známa, praktikována???

40 asi nepoznam.

Kdybys porovnal tuto sestavu Yang 40 forem se sestavou 37 forem Cheng Man Chinga, kterou bys spíše doporučil? Líbí se mi obě, zacvičím také obě, 40 forem mi však připadá poskládaná lépe, údajně obsahuje všechny techniky stylu Yang (myšleno asi všechny neopakující se formy ze 108)

Neodporucam cvicit Zheng Manqingov styl.

Btw, budem teraz az do 5 aprila na cestach a mimo internet.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod sun » čtv 24. bře, 2005 9:31

Ahojte,
Jak se tedy díváte na názory, že externí fajin, o který se dnes cvičenci v sestavách Chen stylu pokoušejí, nikdy v taijiquan neexistoval? Takže se jej vlastně ani Yang neměl od koho naučit. (naštěstí)
Chenisti prý začali takovým stylem ala Shaolin cvičit taijiquan až po znovu objevení taijiquan, poté co v Chenjiagou zaniklo.
No Chenisti s tím asi moc souhlasit nebudou, že jo. Asi by jim ta představa, že vlastně cvičí Shaolin, nedělala moc dobře. :D
Jsou to jen báchorky nebo se to dá historicky ověřit? Myslím teď ten zánik a obnovení tradice taijiquan v Chenjiagou.
Mně, jako přívrženci Yang stylu, se naopak docela taková představa líbí.
Považuji totiž Yang styl za cestu, která vede vrchol a naopak cvičením ve stylu Chen tam prostě cvičenec nemůže dojít, ať se bude snažit sebevíc - prostě z principu. :-). No víc už prudit raději nebudu.
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod pavela » čtv 24. bře, 2005 11:17

sun píše:Ahojte,
Jak se tedy díváte na názory, že externí fajin, o který se dnes cvičenci v sestavách Chen stylu pokoušejí, nikdy v taijiquan neexistoval? Takže se jej vlastně ani Yang neměl od koho naučit. (naštěstí)
Chenisti prý začali takovým stylem ala Shaolin cvičit taijiquan až po znovu objevení taijiquan, poté co v Chenjiagou zaniklo.
No Chenisti s tím asi moc souhlasit nebudou, že jo. Asi by jim ta představa, že vlastně cvičí Shaolin, nedělala moc dobře. :D
Jsou to jen báchorky nebo se to dá historicky ověřit? Myslím teď ten zánik a obnovení tradice taijiquan v Chenjiagou.
Mně, jako přívrženci Yang stylu, se naopak docela taková představa líbí.
Považuji totiž Yang styl za cestu, která vede vrchol a naopak cvičením ve stylu Chen tam prostě cvičenec nemůže dojít, ať se bude snažit sebevíc - prostě z principu. :-). No víc už prudit raději nebudu.

Sune, samozřejmě je to hloupost. Už jenom z toho důvodu, že veškeré taiji, vzniklo evidentně ze ©aolinu a to že se Jang Lučchan naučil tchajti v Čchenťiakou snad může popírat jen naprostý ignorant, to je prostě historický fakt, který nelze popřít a navíc to není historie nijak stará. Pojetí Jin a vnitřní teorie vůbec, je od Shaolinu odlišná a naopak je stejná pro styly Chen, Yang, Wu, Sun atd. Je hloupost si myslet, že faťin nalepili na Yang později Chenisti, jednak je jedno, jestli je faťin zjevný nebo skrytý, hlavní je, že tam prostě je. A třeba Jang ©aochou a jeho žáci ho cvičili zjevně. Považuji totiž Yang styl za cestu, která vede vrchol a naopak cvičením ve stylu Chen tam prostě cvičenec nemůže dojít, ať se bude snažit sebevíc - prostě z principu. Sorry Sune ale to je naprostá hloupost, styl Chen a Yang totiž jedno jsou a jakýmkoli stylem taiji se dosáhne stejného cíle. To že se ty formy cvičí maličko jinak je skutečně, naprosto nepodstatné, důležité je, že je to taiji. Navíc v Čentiakou tchajti nikdy nezaniklo. Všecvhny styly tchajti mají STEJNÉ principy a záleží jen na tom kterém člověku jak to cvičí. Jelikož jsem cvičil OBA styly, jak Jang tak Čchen,můžu ti pak až e potkáme na každé formě popsat a ukázat, jak je to stejné a čím se to liší. Zdravím do Zlína
pavela
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 1707
Registrován: pát 21. bře, 2003 0:00
Bydliště: Peking-Praha

Příspěvekod sun » čtv 24. bře, 2005 11:50

Zdar Pavelo,taky to nebylo určeno pro tebe, ale jako reakce na trabanta nebo dokonce trojkolku :D
Ale když už jsi se ozval. Slyšel jsem něco, že Chen Fake se odejel učit jinam, protože v Chenjiagou nebyl už nikdo, kdo by taijiquan znal. Jsou to jenom fámy od zarputilých taijistů, kteří nechtějí Chen styl do téhle kategorie? :?:
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod Miro » čtv 24. bře, 2005 12:12

Este posledny prispevok, kym odbehnem na vlak: s Pavelom musim naprosto suhlasit, na vysokej urovni su Chen a Yang uplne rovnake. U takych borcov ako Chen Fake ci Yang Luchan atd. nema zmysel rozlisovat medzi Yangom a Chenom. Otazka znie, ci ma potom vobec zmysel rozlisovat medzi Yangom a Chenom na nizsich urovniach (na urovni zaciatocnikov ci stredne pokrocilych). Priznam sa, ze odpoved na to neviem - osobne medzi nimi rozlisujem, ale mozno to nie je spravne. (Na druhej strane, potom z absolutneho pohladu nie je rozdiel ani medzi taiji a Shaolinom ci inymi stylmi.) Je dobre rozdelovat, alebo je dobre to vsetko spajat? Asi ako kedy. Budem si to musiet nechat prejst hlavou... Ale vdaka za podnety.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Anonymní » sob 26. bře, 2005 3:18

sun píše:Zdar Pavelo,taky to nebylo určeno pro tebe, ale jako reakce na trabanta nebo dokonce trojkolku :D
Ale když už jsi se ozval. Slyšel jsem něco, že Chen Fake se odejel učit jinam, protože v Chenjiagou nebyl už nikdo, kdo by taijiquan znal. Jsou to jenom fámy od zarputilých taijistů, kteří nechtějí Chen styl do téhle kategorie? :?:


Ahoj Sune, historie se má takhle, v Čchentiakou po odchodu Čchen Fakche nebyl nikdo, kdo by uměl taiji tak dobře jako on, prostě ho považovali za nejlepšího a taky to byl borec, jak říká Miro. Proto se Čchen-čaokchui(kterej se učil od Fakche) vrátil z Pekingu domů a znovu to tam učil. Proto jsou dnes dva malinko odlišné styly, lidi z Čchen kou je označují jako Lao «ia(to co učil v Čchen kou Čchen Čaopchi a Sin «ia, který tam pak učil žák Čchen Fakche, Čchen Čaokchui. ty formy se trochu liší, například v Laoťia chybí Čung Pchan a po Tao «uen Kung následuje rovnou Paj Che Liang Čche. No a Pekingčani a lidi z Čenťiakou navzájem říkají, že to jejich je Lao «ia. Do Čchen ťiakou jel později vyučovat i další žák Čchen Fakche, Fang Č-čiang.
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Předchozí

Zpět na čínská bojová umění a sporty...

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

cron