xiexie píše:Ahoj Bobo,
předně si zjisti u koho se dotyčný Vladimír Poutník učil. Podle mých chabých vědomostí největším "distributorem" lektorů vyučujících 24 je Jan Turneber, ale mohu se mýlit. Takže pokud se nemýlím, tak nemá cenu se tuto sestavu 24 v jejich podání učit.
Jinak 24, tě jako každá jiná sestava učí základní formy TJQ. Formy jsou jako písmena abecedy, z písmen se pak skládá slovo a následně věty. Takže sestava tě naučí pochopit základy a pak už je jen na tobě jestli budeš své vědomosti prohlubovat. Dobrý učitel by tě měl naučit nelpět na daném pořadí sestavy, ale to je bohužel ve většině případů jen přání.
Jsem to hoooodně zjednodušila, ale skutečně není důvod to nějak víc pitvat. Dej vědět u koho se pán učil a běž se tam podívat. Uvidíš sám jestli to má nebo nemá cenu.
Good luck !
Bobo,
dovol mi, abych Ti k 24 něco řekl na základě svého soužití s touto sestavou cca 8 let. Dávám za pravdu těm, kteří říkají, že je to dobrý základ pro začátečníky v taijiquan a k tomu si dovolím dodat, že se dá s ní pracovat léta, ať už se to někomu tady bude líbit a nebo ne
Tuto sestavu lze chápat jako takový vstup do praxe stylu Jang. Říká se o ní, že byla vytvořena na základě sestav stylu Jang mistry, ke kterým patří i takový mistr jako je Fu Zhongwen (zdroj Wikipedia). Také by ses mohl někde dozvědět, že mezi ně patřil mistr Čchen Fake, ale to asi bylo možná někoho zbožné přání
Jeden s mistrů stylu Čchen, který je v linii velmistra Čchen Fakeho mě informoval, že s tvorbou 24 neměl Čchen Fake nic společného. Od něho také znám jeho názor, že sestava 24 forem se z hlediska prospěšnosti pro začátečníka, který si zvolí styl Jang, dá přirovnat sestavě 13 forem ve stylu Čchen.
O této sestavě se také říká, že vlastně splnila svůj účel např. také tím, že je prý nejrozšířenější sestavou taiji na světě, i když v roce jejího vzniku - 1956 to chtěli Číňané hlavně jako cvičení pro široké masy lidí u nich doma.
Takže takové zveličování její úlohy, že byla vytvořena speciálně pro Zápaďáky, jde už dávno mimo mě
Není to jediná sestava, kterou ze stylu Jang umím. Nutno dodat, že z těch dlouhých sestav stylu Jang jsem měl možnost se od lidí, kteří v mém budování gongfu něco znamenají, naučit se vždy jen první části a to bude určitě dobrá nahrávka mým případným diskusním oponentům.
Jednou z výhod pro začátečníka také vidím v tom, že z hlediska učení pohybů jim dává možnost se určité formy naučit v rámci této sestavy i na druhou stranu (zrdcadlově), což většinou v těch tradičních sestavách není (mám teď hlavně na mysli formy "Pohlazení pavího chvostu=Chytání vrabce za ocas" a "Nízká pozice jednoduché biče = v postoji pubu"). U jiných sestav se prý předpokládá, že se tato zrdcadlová provedení forem naučíš "za domácí úkol". Samozřejme zase naproti tomu je zde určitá nevýhoda, jako u každé krátké sestavy - nejsou zde obsaženy některé další formy, které najdeš v té dlouhé sestavě, ale bez toho se v začátcích určitě obejdeš
Nebudu tady zatím dál přítomné obtěžovat dalšími osobními zážitky s 24 a těch věcí kolem ní, ale chtěl bych reagovat trochu na příspěvek Xiexie.
Xiexie,
podle mě máš pravdu v tom, že je velká pravděpodobnost, že člověk, který pokračuje dál v "předávání" této sestavy bude mít nějakou vazbu na Jan Turnébera. Já jsem toho také živým příkladem
Osobně, ani s odstupem let, v tom nevidím nic špatného a udělal bych to v případě 24 určitě znovu.
Ono, když se tím člověk trochu víc zabývá, tak zjistí, že ten Jan Turnéber a jeho instruktoři jsou podle mě skutečně nejblíže nějakému standardu 24, který vznikl v tom roce 1956. Věř mi, že jsem už viděl na videu vydáváné za tzv."Jednoduchý taijiquan 24 pekingských forem" i jiná kouzla
Proto já osobně bych to Bobovi určitě nerozmlouval
Jen bych si Ti,Xiexie, dovolil ještě v něčem odporovat. Podle mě Tvoje definice dobrého učitele bych řekl, že pro začátečníka není moc vhodná a i když se to tady třeba neobjeví jako reakce, tak si osobně myslím, že bys s tím nemusela uspět u učitelů BU, kteří ve svém tréninku mají zařazeny sestavy.
Začátečník (a věřím tomu, že nejen při učení sestavy taijiquan) má fůru jiných starostí s naučením samotného pohybu a toho jak jdou formy v sestavě za sebou, že se určitě nebude pár let ptát svého učitele, zda si bude moci v budoucnu měnit pořadí forem v sestavě
A kdyby ho to napadlo zjišťovat, aby mohl třeba usoudit, zda jeho učitel je dobrý, tak asi oba víme, jak by zněla většina odpovědí = "Více cvič"
Tím, ale nechci vůbec říci, že to co jsi řekla je, podle mě, špatně
Můj názor na to jde dokonce i dál. Nejen pořadí forem v sestavě, ale i to jak ty formy vypadají se změní, když se dosáhne vysokého gongfu. Osobně jsem byl minulý rok přítomen, když to jeden z mistrů BU, předváděl. Z toho, co o tom vím, tak tady je jedno, pro někoho možná kacířské vysvětlení
Při dosažení vysokého taijiquan gongfu podle mě perfektně pracují spojitosti (harmonie), kterým se někdy také říká 3 vnitřní harmonie (společně se 3 vnějšími harmoniemi tvoří známých 6 harmonií). Takže pak mysl vytváří záměr pro pohyb těla (jakýkoliv - tj. nejen pro konkrétní formu ze sestavy) a tento záměr pak následuje qi, jing(li) a výsledkem je pohyb těla někam.
Takže zkráceně=mysl pohybuje tělem. Což si myslím, že při rychlosti mysli právě dělá z taijiquan na té mistrovské úrovni bojové umění, kterému se vyrovná asi jen střelba z pistole na mistra taiji ze vzdálenosti aspoň 10-ti a více metrů
Janoj