2 ingwe & RBR
Tenhle střet názorů je pro mně hrozně zajímavej. Ačkoliv nedělám T©K©R, vidím tu paralelu mezi tím, co se "děje" v naší práci s ©MR. Jestli Vás to teda zajímá
(Pominu jiné větve ©MR, protože s těmi se tu nesetkáme... ačkoliv v JPN je to běžné.)
Od začátku, co cvičíme ©MR se stýkáme s lidma, co cvičí seitei džó, i.e. moderní verze některých kat ©MR. Potkal jsem víc pohledů na ty, co se v těchto dvou verzích odehrává. Jeden z nich je, že je to úmyslně pozměněné, další, že zde, oproti původní myšlence a provedení, působí mimoděk vlivy moderního kendó a iaidó. Každopádně ve výsledku jsou to poměrně odlišné "detaily" v provedení technik asi podobně, jako popisuje ingwe. Tu chybí krok, tam jeden přebývá... liší se vzdálenost a často význam jednotlivých pohybů. Rytmus a rychlost bývají také těžko srovnatelné. Takže by se zdálo, že není možné sloučit, nebo sladit pohyby lidí ze dvou různých verzí džódó, nebo třeba i ze dvou linií ©MR. Jenže to potom IMHO nefunguje technika, jestliže jí použiješ jen v té "předepsané" formě na určitou vzdálenost. A tady je asi něco špatně. IMHO to popírá funkci kat. Jak už jsem psal, od začátku se potkávám s lidmi z téhle "opačné" verze našeho cvičení a bez problému mohu cvičit to, co znají oni (je tu opravdu jen omezení v počtu technik). Nebude to zřejmě takový způsob, aby ho pozitivně ohodnotila nějaká komise a bude to drhnout, ale rozhodně to bude cvičitelné a asi i přínosné. Nikdo to nevyhledává, protože je to určitě míň přínosné, než kontakt s vlastními učiteli a spolužáky, ale pravda je, že se to dělat dá.
A to nemluvím o tom, že si představitelé těch svých "stylů" chtějí stát za svým přístupem, aby ukázali a sami si dokázali, že to co cvičí dává smysl.
Tak jen taková vsuvka
Patrik