Judo stare vs nove

aikidó, aikidžucu, džúdó,džúdžucu, iaidó, karate, kempó, kendó, kjúdó, kobudó, nindžucu, sumó...

Moderátor: Picard

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod marcelinho » úte 13. srp, 2013 8:47

Ukrop- suhlasim s tebou, telo pod adrenalinom vydrzi vela..sam som to zistil na sebe, pri " paskovacich" fightingoch na Shodan som dostal som take bomby ze pri klubovom sparingu by som to vzdal a isiel to rozdychat, a tam mi isli o vsetko tak som rubal a dostaval a bil spatne, adrenalim mi liezol aj z usi, poulicne bitky hadr :)))))))

Kazdy by nal ist do ringu, na tatame a zistit ake to je... Ulica je samozrejme o inom, ale kto neustoji ringovy stres, neustoji ani ulicny stres.. :)
Uživatelský avatar
marcelinho
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 21. dub, 2012 23:00

 

Novoroční vzkaz od prezidenta Kódókanu pana Harukiho Uemury

Příspěvekod mysmys » úte 27. srp, 2013 11:28

Mel bych tu neco k tematu vlakna.

Novoroční vzkaz od prezidenta Kódókanu pana Harukiho Uemury
http://judonokenkyu.blog.cz/1308/novorocni-vzkaz-od-prezidenta-kodokanu-pana-harukiho-uemury
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Re: Novoroční vzkaz od prezidenta Kódókanu pana Harukiho Uem

Příspěvekod marcelinho » úte 27. srp, 2013 13:18

mysmys píše:Mel bych tu neco k tematu vlakna.

Novoroční vzkaz od prezidenta Kódókanu pana Harukiho Uemury
http://judonokenkyu.blog.cz/1308/novorocni-vzkaz-od-prezidenta-kodokanu-pana-harukiho-uemury


Pekny prispevok.. Zaujimalo by ma ako cvicia v povodnom Kodokan dojo, ako vyzera ich old-school Judo vs sportove Judo, ci cviacia vsetky zapovedane techniky zo stareho Judo, ktore su dnes zakazane ako napr Kani bsamai, Waki gatame atd??
Uživatelský avatar
marcelinho
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 21. dub, 2012 23:00

Pravidla pro zápasy Kódókan džúdó

Příspěvekod mysmys » úte 27. srp, 2013 14:13

Taktéž na tom blogu je info k pravidlům pro Kódókan zápasy - co se týká Kami basami nevím, zmiňují jen Kawazu gake (hod s obtočením nohy). Co se týká těch pák, takse tam zmi%nuje ve smyslu, že hody s nasazenou pákou jsou zakázané (ude garami atd.).

Pravidla pro zápasy Kódókan džúdó
http://judonokenkyu.blog.cz/1308/pravidla-pro-zapasy-kodokan-dzudo

Je tam odkaz na anglický popis těch pravidel. Možná se podaří být občas ve styku s člověkem, který rok chodil cvičit do Kódókanu v Tokiu, tak se pokusím doptat podrobností.

Nicméně si myslím, že se jejich džúdó není old school judo..., jak si asi představuješ, ale randori se podobá tomu sportovnímu. Nicméně výuka bude asi trochu více komplexnější (kihon, randori, kata - spíše naučit techniku, pochopit principy, myšlenky a zocelit tréninkem a né vyprodukovat super závodníky v ramci Japonska - to je spíše asi cíl sportovních klubů na Univerzitách v Japonsku , možná policejních dódžó) a cíl vyhrát na soutěžích není ten hlavní v jejich snažení. To můj odhad. Na YT jsou vidět nějaké tréninky z Kódókanu, ale spíše převážně dětí.

Pan Uemura (5.prezident Kódókanu) je bývalý olympijský vítěz z OH v Montrealu z roku 1976 v kategorii bez rozdílu hmotností. Na YT je video, kde v Kódókanu vysvetluje detaily k technikám hodů. http://www.youtube.com/watch?v=7X_E8pxRDRE

Doptám se, případně napíšu. Nicméně v tom , co jsme napsal se můžu mýlit, kdo ví vice, at doupresni, prosim.
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

par zajimavych textu k judu

Příspěvekod mysmys » čtv 16. led, 2014 20:49

mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Novoroční vzkaz prezidenta Kódókanu Haruki Uemury

Příspěvekod mysmys » sob 18. led, 2014 23:20

Novoroční vzkaz prezidenta Kódókanu Haruki Uemury
http://www.budonews.cz/novorocni-vzkaz-prezidenta-kodokanu-haruki-uemury-budonews_id-397

Zanšin 残心 v džúdó
http://judonokenkyu.blog.cz/1401/zansin-v-dzudo

Obroda džúdó 柔道ルネッサンス Judo Renaissance
http://judonokenkyu.blog.cz/1312/obroda-dzudo-judo-renaissance
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod mysmys » pát 07. úno, 2014 12:05

O džúdó jako výchovném systému Džigora Kana - díl I.
http://www.budonews.cz/o-dzudo-jako-vychovnem-systemu-dzigora-kana-i.-budonews_id-407
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod Gusep » pon 10. úno, 2014 10:02

Diky, vyborny clanok aj pre ne-dzudokov. Kanove myslienky a principy su podla mna pre BU (do) univerzalne.

Za vsetky: "..při cíli cvičení džúdó za účelem vlastního sebezdokonalení je způsob konání v zápase důležitější než výsledek zápasu. Předvést ze sebe to nejlepší, snažit se odolat a přemoci soupeře má svojí váhu, ale i prohra při dodržování zásad džúdó nás obohatí více než vítězství za použití porušení zásad.."
Gusep
Gusep
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 205
Registrován: úte 04. říj, 2005 23:00
Bydliště: Brno

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod pm » pon 10. úno, 2014 10:13

Gusep: Krásný. Kdysi jsem dělal intervie s p. Lorencem, legendou českého džúdó a džúdžucu, a tohle byla jedna z věcí, kterou zdůrazňoval nejvíce.
Uživatelský avatar
pm
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 3603
Registrován: pon 03. bře, 2003 0:00

Charta Budó - Budó Kenšó – 武道憲章

Příspěvekod mysmys » pon 10. úno, 2014 17:28

Gusep píše:Diky, vyborny clanok aj pre ne-dzudokov. Kanove myslienky a principy su podla mna pre BU (do) univerzalne.


Take si mi tak zda. Ze z jeho myslenek pak cerpali i dalsi ucitele z ruznych BU.

Vice o tech jeho principech a i vlastne odkazu je ve druhem dile - na Budonews bude do konce tydne.

Nicmene ty jeho i myslenky jsou znat ve Filozofii Budó, Chartě Budó i Chartě Budó pro mládež - jak byly postupne deklarovany nekterymi velkymi japonskymi organizacemi judistu, kendistu, aikidistu, sumistu, karatistu atd. postupne v letech 1987 (Charta Budó - Budó Kenšó – 武道憲章 ), 2004 (Charta Budó pro mládež – Kodomo Budō Kenšō – こども武道憲章 ), 2008 (Filozofie Budó – Budó no rinen – 武道の理念).

Texty tech dokumentu jsou prelozene do cestiny na http://www.kokkidojo.cz/?p=3415
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

O džúdó jako výchovném systému Džigora Kana

Příspěvekod mysmys » pát 14. úno, 2014 8:01

Níže je odkaz na zbytek (druhy dil) clanku O džúdó jako výchovném systému Džigora Kana , na budonews.cz se snad brzy take objevi.

O džúdó jako výchovném systému Džigora Kana – část druhá
http://judonokenkyu.blog.cz/1402/o-dzudo-jako-vychovnem-systemu-dzigora-kana-cast-druha

Na tomhle blogu je i prvni dil.
O džúdó jako výchovném systému Džigora Kana – část první
http://judonokenkyu.blog.cz/1402/o-dzudo-jako-vychovnem-systemu-dzigora-kana-cast-prvni
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod mysmys » ned 22. čer, 2014 14:51

Kjúzó Mifune (10.dan legenda juda)napsal v roce 1956 knihu o džúdó (Canon of judo), která také vyšla v anglickém překladu a také s ním natočili film The Essence of Judo.

Na odkazu níže je odkaz na stažení knihy v pdf (cca 22 MB) a odkaz na film na YT s anglickymi titulky.

http://judonokenkyu.blog.cz/1406/kniha-canon-of-judo-od-kjuzo-mifune
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

texty z webu Kodokanu

Příspěvekod mysmys » čtv 30. dub, 2015 10:19

http://www.budonews.cz/seirjoku-zenjo-budonews_id-561

Co je "seirjoku-zenjó"?

"Seirjoku-zenjó (maximálně efektivní využívání energie) se vztahuje na všechny způsoby úsilí, jak plně využít vlastní duševní a fyzické síly k uskutečnění zamýšleného cíle.

Seirjoku-Zenjó je nejvíce efektivní využití síly mysli a těla. V případě džúda, je to princip, na kterém jsou založeny útok a obrana a v důsledku toho je veden i proces učení. Jednoduše řečeno, nejvíce efektivní využití mysli a těla může být popsáno jako maximální efektivní využití energie. V souhrnu může být označováno jako "maximální účinnost".

Tato myšlenka nejlepšího využití energie je jedním z hlavních principů v džúdó, a také je toto důležité pro dosažení různorodých cílů v životě." *1

"Tento koncept nejlepšího využití energie je základní výukou džúdó. Jinými slovy, je to nejvíce efektivní využívání vlastní energie pro dobrý účel. Takže, co je "dobré"? Pomoc v neustálém vývoji vlastní komunity/obce může být klasifikováno jako dobrý a působením proti je takový postup špatný... Neustálého rozvoje komunity/obce a společnosti je dosaženo pomocí pojmů "sojo-sojo" (navzájem si pomáhat, vzájemný kompromis), nebo "džita-kjóei" (vzájemný prospěch). V tomto smyslu, sojo-sojo a džita-kjóei jsou také součástí většího dobra. Je to základní moudrost džúdó.

Kata a randori jsou uskutečňovány s touto zásadní moudrostí aplikovanou na techniky útoku a obrany. Pokud je (zásadní moudrost) zaměřena na zocelení těla, stává se formou tělesné výchovy; pokud je zaměřena na získání znalostí, stává se metodou sebezdokonalování; a je-li aplikována na mnoho věcí ve společnosti, jako jsou základní životní potřeby, sociální spolupráce, vlastní povinnosti a správa, stává se způsobem života...

Tímto způsobem, džúdó dnes není jen cvičení boje v dódžó, ale je spíše uznáváno jako hlavní zásada v nesčetných aspektech lidské společnosti. Cvičení kata a randori v dódžó, není nic víc než o uplatňování zásad džúdó pro boj a tělovýchovu... Na základě studia tradičních džúdžucu kata a randori jsem došel k uskutečnění tohoto velkého významu. Proto také proces učení rovněž kopíruje tuto stejnou cestu. Kromě toho jsem poznal hodnotu výuky kata a randori pro mnoho lidí jako umění boje a jako formy tělesné výchovy. To neslouží jen cílům jednotlivce, ale zvládnutí základní moudrosti džúdó a na oplátku její uplatnění v mnoha snažení v životě, budou všichni lidé schopni žít své životy moudrým způsobem.

Toto je způsob, jak by měl člověk studovat džúdó, které jsem založil. Nicméně, ve skutečnosti existuje mnoho lidí po celém světě, žijící své životy na základě zásad džúdó, aniž by věděli, že je to skutečná podstata džúda. Pokud džúdó, kterého jsem zastáncem, je rozšířeno do společnosti jako celku, stane se konání lidí džúdem bez přemýšlení o tom. Věřím, že pokud více lidí porozumí hlavním zásadám džúda, pak tato filozofie jim také pomůže řídit jejich životy. Proto vás všechny žádám, aby jste vyvinuli velké úsilí a zahájili tento trend ve společnosti". *2

* 1 Kanó Džigoró, "Nejlepší využití energie", Taisei, Svazek 1, č. 1, 1922.

* 2 Kanó Džigoró, "Džúdžucu a Džúdó, Rozpoznání odlišností džúda", Džúdó, Svazek 7, č. 2, 1936.


Anglická verze textu z webu Kódókanu
http://kodokanjudoinstitute.org/en/doctrine/word/seiryoku-zenyo/
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod frajerKokoMihule » ned 04. říj, 2015 2:56

Co se to, damnation, deje s timhle threadem? Nebo jsem sam, komu se ukazuje cim dal min prispevku? :?:
frajerKokoMihule
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 300
Registrován: pát 23. říj, 2009 23:00

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod mysmys » stř 14. říj, 2015 6:32

Podle me sem administratori serveru nahravaji po nejkaych problemech zalohu, takze novejsi prispevky jsou ztraceny...
to se proste muze stat. Dam sem nektere, co tu byly.
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Džita-Kjóei / Jitta Kyoei

Příspěvekod mysmys » stř 14. říj, 2015 6:37

"Co je Džita-Kjóei?"
Nedávno jsem zde na blogu uvedl, že Kódókan Institut uveřejnil nově na svém novém webu džúdisticky zajímavé texty k filozofii, historii a principům džúdó. Dostal jsme od Kódókanu povolení uveřejnit překlady vybraných článků v češtině a zde je druhý. Jedná se o původní text Džigoró Kana z roku 1925. Spolu s článkem "Co je Seirjoku-Zenjó?" Kódókan uveřejnil tyto texty v sekci Učení Džigoró Kana.
Odkaz na původní článek v angličtině:
http://kodokanjudoinstitute.org/en/doctrine/word/jita-kyoei/

"Co je Džita-Kjóei?"
Tak dlouho, jak my spolu žijeme, tak každý člen společnosti a jejich organizovaných skupin musí působit v harmonii a ve spolupráci s ostatními. Není nic důležitější než žít ku společnému prospěchu. Jestliže každý jedná v duchu vzájemné spolupráce, tak práce každého člověka přináší užitek nejen jemu, ale i ostatním a dosažení tohoto společně přinese vzájemné štěstí. Konání by se nemělo zabývat pouze vlastním zájmem. Poté, co člověk s tímto začne, je samozřejmé, že najde dobro v harmonii a spolupráci a také si uvědomí, že jeho úsilí zvýší prosperitu všech. Tento velký princip harmonie a spolupráce je, jinými slovy, pojem Džita-Kjóei, vzájemná prosperita pro sebe a druhé.

Kde by měl člověk hledat důvody pro jednání v zájmu druhých? Navíc, pokud člověk jedná z obavy o svůj vlastní blahobyt, bude nevyhnutelně v kolizi zájmů s ostatními. Jednání v zájmu vlastního se nakonec stane velkou nepříjemností. Tímto způsobem, obětování se bez účelu a odůvodnění probíhá v rozporu s větším dobrem lidstva. Pokud člověk jen prosazuje své vlastní sobecké nároky, pak se nejen on stane blokovaný opozicí ostatních a takové sobectví povede k sebezničení. Pokud uvažujeme v tomto světle, neexistuje žádná jiná cesta vpřed než Džita-Kjóei, v cestě v níž všichni lidé hrají svojí roli ve společně prosperující společnosti.

Například, pokud se tři lidé spojili při cestování, jedna osoba může chtít jít do hor, druhá k moři, a další může chtít zastavit a odpočinout si. Všichni tři se nakonec dostanou do bodu, kdy se všichni chtějí rozdělit. Za předpokladu, že chtějí využívat výhod cestování dohromady jako na začátku, musí spolupracovat a přistoupit k přání druhé strany. Po pravdě řečeno, není žádná jiná volba než zvolit společný cíl k uspokojení všech.

Při pohledu na způsoby ve světě, zjistíme, že všechny věci velké i malé jsou tímto způsobem ve vzájemném stavu... Pokud člověk jedná v souladu se svými vlastními zájmy a zároveň odmítá uznat potřeby druhých, pak to povede k vzájemnému zničení, a nic není více nepříznivé, nebo katastrofální pro společnost, než tohle ...

Když pozorujeme skutečné životy lidí, zdá se, že je zde velké množství plýtvání energií. I když se zdá, že lidé skutečně využívají své síly, nelze popřít, že je zde ještě mnoho prostoru pro zlepšení. Měli bychom přestat bezvýznamnými konflikty, a místo toho dodržovat zásadu Džita-Kjóei. Půjdeme-li cestou maximalizací efektivním využíváním energie, bude to mít za následek vitalitu země, rostoucí dvojnásobně. Takto bude kultura postupovat mílovými kroky, a všichni budeme samozřejmě obohaceni a posíleni. Navíc si myslím, že pokud budeme následovat ideál Džita-Kjóei, tak se mezinárodní vztahy stanou přátelštější, a to bude podporovat blaho pro celou lidskou rasu.

Z tohoto důvodu, prosím vás všechny začleňte a přijměte všechny tyto nauky a výzvy, pozvednout vlajku Seirjoku-Zenjó a Džita-Kjóei, pojmy, které jsou založeny na nemovitých principech pravdy, a posunout se vpřed spolu se všemi lidmi světa. * 1

* Kanó Džigoró, "Proč je nutné prosazovat zásady Seirjoku-Zenjó a Džita-Kjóei", Sakko sv. 4, číslo. 12, 1925.
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod mysmys » stř 14. říj, 2015 6:39

Praxe Džúdó ve smyslu Budó

Během mého studia Džúdó v posledních třech letech mi bylo objasněno z různých zdrojů mnoho věcí ohledně původních významů a cílů cvičení Džúdó, jejich realizace a praxe. Snažil jsem se zde o tom psát.

V našich končinách se džúdó cvičí především jako výkonostní sport bez širších souvislostí a porozumění. Džúdó je původně prostředek k budování charakteru a osobnosti skrz cvičení technik džúdó. Jeho sportovní verze je pouhá část se značně pokřivenou filozofií zaměřenou přímo na dosažení vítězství v soutěži. Celoživotní cvičení džúdó jako forma Budó, může dát člověku do života více potřebného, než jen pouhá forma výkonostního sportu. Konečným cílem cvičení a studia Džúdó je vytvořit ty nejlepší lidské bytosti pro společnost - rozvíjet jejich vlastní duševní a fyzickou kondici přes cvičení a studium džúdó a prožívat podstatu džúdó - sami se zdokonalovat a pracovat ve prospěch společnosti. Jeho zakladatel Kanó Džigoró postupně vytvořil k těmto účelům propracovaný systém s vlastní filozofií a metodikou, která je dále rozvíjena v některých kruzích džúdistů. Rád bych v tomto příspěvku se pokusil shrnout body pro praxi Džúdó jako Budó v duchu jeho původních významů, tak jak viděl přínos cvičení Džúdó jeho zakladatel, či vysoce postavení učitelé s vhledem do tradičního pojetí Džúdó.

ZÁKLADNÍ BODY:
- studovat Džúdó (japonskou terminologii, etiketu, techniky z Gókjó)
- cvičit Džúdó (Randori, Kata, Šiaj - je/li možnost zúčastňovat se Kangeikó, Gašuku)
- podstupovat zkoušky i zápasy vždy když mohu a bez ohledu na výsledek. Zkoušky a soutěž jsou velmi dobré jako testovací nástroje a tudíž mají význam pro vlastní sebezdokonalení
- hledat si svého učitele Džúdó, brát si z něj to dobré a tím obohacovat sebe - každý má učitele o jakého se zaslouží

BODY PRO CVIČENÍ V DÓDŽÓ:
Obecné body pro Keikó (trénink):
- udržovat disciplínu, prokazovat správně zdvořilost a respekt k druhým (Rei, Reigi)
- udělat maximum pro bezpečnost svého Ukeho - cílem není mu ublížit, ale společně se zdokonalovat
- cvičit Randori i Kata
- cvičit tvrdě, zocelovat své tělo i myšlení, vždy se snažit za všech okolností dokončit trénink (utvářet si silné a zdravé tělo, skromné a odolné myšlení a ducha, pěstovat svůj charakter)
- během tréninku randori, posouvat svoje hranice a limity fyzické, tak psychické
- neukazovat navenek vlastní slabost či vyčerpání během cvičení, cvičit se ve vlastní sebekontrole ( například: po vyčerpávajícím randori nezůstat ležet na tatami - najít v sobě sílu zvednout se, chodit nebo si sednout do seiza a tak odpočívat)
- preferovat nošení bílého a čistého džúdógi
- v technikách hledat způsoby, jak používat vlastní energii co nejefektivněji (v praxi uvádět "Seirjoku Zenjó": nejefektivnější užití energie - to mimo jiné obsahuje i "džú no ri"). Učit se v technikách hledat způsob vychýlení Ukeho jako reakci na jeho pohyb, případně k akci-reakci. V chování či pohybu Ukeho vyvolat akci, kterou využiji ke své reakci danou technikou - tak jak ukazuje Daigó sensei v Kódókan throwing techniques
- hledat a aplikovat význam technik v džúdó pro význam sebeobrany (studovat Kime no kata, Kódókan Gošin džucu and další techniky)
- zlepšovat svoje schopnosti pro sebeobranu
- znát a umět používat různé role v randori ve smyslu Džita Kjóei (prospěch pro sebe i ostatni (Ukeho v našem případě)) v závislosti na znalosti soupeře a zároveň mít na paměti účel a cíl - níže jsme si vypůjčil popis od Rjózó Nakamury (dlouholetého ředitele Komise vzdělávání IJF).
Jmenovitě, dle typu soupeřů můžeme způsob cvičení rozdělit do tří skupin:
1. Cvičení se soupeři s vyšší úrovní
Měli byste zkoušet své vlastní techniky s plnou silou pro zlepšení dovedností a neměli by jste myslet na obranu. Obrana soupeři by měla být pouze Tai Sabaki či ovládání těla, ale neměli byste myslet na to, zda budeš hozen v případě, že dovednost soupeře převyšuje tvou obranu.
2. Cvičení se soupeři stejné úrovně
Měli byste zkoušet své vlastní schopnosti a sílu, tak jak je to jen možné.
3. Cvičení se soupeři nižší úrovně
Měli byste mít na paměti principy technik a snažit se hodit soupeře rozumnými a vhodnými technikami. Také byste měli dát soupeři dostatek příležitostí nechat zkoušet jeho techniky, tak že se soupeř může zlepšovat také.
Navíc, když budete cvičit s učitelem, měli byste se pečlivě učit principům technik bez nadměrného bránění a to dělat vytrvale, protože se učíte pro vlastní zlepšení.
Když cvičíte s dětmi, měli byste být opatrní, dát jim možnost a používat techniky, které znají, aby se nebály padat v případě, že je technika aplikována ve správném načasování, aby děti mohly zlepšovat své dovednosti v budoucnosti.

v Randori také:
- používat vzpřímený útočný postoj než obranný, mít na paměti myšlenku o možnosti, že Randori je příprava pro skutečný konflikt a útočník může uděřit či kopnout
- preferovat útok před obranou
- preferovat techniku Džúdó před hrubou silou
- zlepšovat svůj Zanšin (ducha připravenosti a bdělosti)
- neotáčet se k soupeři zády, vždy se na něj dívat
- usilovat o Ippon (to je snaha o dokonalou techniku ve správný okamžik)
- testovat své schopnosti na různé soupeře - hledat nejen vahově podobné, učit se měnit svůj styl boje na základě jejich somatotypů
- v Randori jde o to zkoušet si techniky v prostředí podobnému soutěži či sebeobrané situaci
- není důležité kolikrát člověk je hozen, cílem v každém Randori by mělo být alespoň jednou hodit

Obecné body pro Šiaj (závody):
- v zápase ukázat za všech okolností ze sebe to nejlepší ze své techniky i ducha. Vyhrát se skromností, přijímat porážku elegantně, a neustále ukazovat sebeovládání (potlačit radost nebo zklamání, přijmout s pokorou výsledek od rozhodčích).
- pamatovat na význam Kanovi známé kaligrafie "順道 制勝" Džundó-Seišó: "Následování Cesty Vytváří Vítězství" - bez ohledu na vítězství nebo prohru, je třeba dodržovat správnou cestu, a to i v případě, že prohrajete tímto následováním této správné cesty, to je cennější než vítězství v rozporu s cestou."

BODY PRO PRAXI MIMO DÓDŽÓ (v každodenním životě):
- pokoušet se realizovat hlavní zásady džúdó 精力 善用 Seirjoku-Zenjó: maximálně efektivní využívání energie a 自他 共栄 Džita-kjóei: vzájemné prosperity pro sebe a druhých v činnostech v každodenním životě
- sebeovládát se, udržovat klid ve vlastním myšlení nehledě na situaci v které se nalézá
- snažit se o důstojné chování. Pět složek, které tvoří mužskou důstojnost - viz článek z webu Kódókanu od Džigoró Kana. Jedná se o etiketu, životní styl, zdvořilost, pracovní morálku a ideály. Níže je můj souhrn z textu Kana.
Etiketa: slušné chování v souladu s naší pozicí ve společnosti bez marnotratnosti
Životní styl: podstatou je korektní a skromný život
Zdvořilost: zabránit nerovnováze mezi slovy a činy, zabránit sobectví a lhostejnosti k blahu druhých
Pracovní morálka: pomáhat druhým, nezneužívat svojí sílu, naopak díky ní prosazovat spravedlnost, pracovat na sobě, abychom neupadli do špatných návyků
Ideály: veškeré jednání by mělo být konáno na základě nejušlechtilejších ideálů, je žádoucí přijmout vyšší ideály než je prestiž, zisk, moc - usilovat o sebezdokonalování k cílům nesobeckým a prospěšným společnosti

Toto byl shrnující příspěvek na základě mého porozumění Džúdó. Je vidno, že tato praxe se od sportovní praxe liší. Snad se mi konkrétní body povedlo dát do kupy srozumitelně. Věřím, že i jiní džúdisté v souhrnu mohou najít něco prospěšného pro sebe a svůj rozvoj a pomoci jim v jejich cvičení džúdó a měli z něho více užitku a prospěchu a ve výsledku i jejich okolí.
--------------------------------
zdroj: http://judonokenkyu.blog.cz/1508/praxe-dzudo-ve-smyslu-budo
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Z jakých ideí je odvozen symbol Kódókanu?

Příspěvekod mysmys » stř 14. říj, 2015 6:42

Na novém webu Kódókanu můžeme nyní najít krátký text, kteý objasňuje ideje znázoňující symbol Kódókanu:
Obrázek
Z jakých ideí je odvozen symbol Kódókanu?

Červený kruh vyjadřuje železné jádro, který je rozžhavené, a bílý vnějšek znamená nit hedvábí, která obaluje jádro. Nit hedvábí je čistě bílá a je houževnatá i když je měkká. Čím více člověk kove/utváří železo, tím více bude silné.

Symbol vyjadřuje myšlenku, že členové Kódókanu by měli mít vždy následující myšlení: jemnost-navenek a tvrdost-uvnitř. To znamená, že by měli mít silného a odvážného ducha a měli by posilovat fyzické schopnosti, i když se chovají tiše, klidně a správně k ostatním.

Symbol byl vytvořen v roce 1940 vylepšením symbolu, který byl vytvořen hlavním instruktorem (šihanem) Kanem v prvních dnech Kódókanu. To vyjadřuje myšlení jemnost-navenek a tvrdost-uvnitř. Venkovní tvar květu vyjadřuje tvar květu zrcadla, které znamená, že slova vrchního intruktora (šihana) by žáci měli mít ve své mysli.

Zdroj:
http://kodokanjudoinstitute.org/en/beginner/about/

What images was the Kodokan symbol derived from?

The red circle expresses an iron-core that is fired, and the white outward means the floss silk that wraps the core. The floss silk is pure white and has toughness although it is soft. The more one forges iron, the more it becomes strong.
The symbol expresses the idea that Kodokan members should always have the following spirit: Soft-outward and hard-inward. That is to say, they should have a mighty heart and strengthened physical ability while they behave softly, calmly and rightly to others.
The symbol was made in 1940 improving a symbol that was set by Kano Shihan in the early days of Kodokan. It expresses the spirit of soft-outward and hard-inward. The flower-shaped outward expresses a flower shaped mirror that means trainees should have always Shihan's words in their mind.



-----------------------------------
Ohledně dalšího významu (například osvětlení významu mystického zrcadla Jata no Kagami) jsme již v minulosti uvedli v příspěvku Význam znaku Kódókanu, překlad článku džúdisty Senty Jamady z 60.let 20. století. http://judonokenkyu.blog.cz/1308/vyznam-znaku-kodokanu

"Zrcadlo všechno odráží pravdivě a je symbolem pro upřímnost."

"Jata no Kagami neni normální zrcadlo. Na rozdíl od běžného zrcadla, které odráží náš vnější obraz, Jata no kagami odráží naší duši."

-----------------------------------
Nicméně výše uvedená myšlenka "jemnost-navenek a tvrdost-uvnitř. To znamená, že by měli mít silného a odvážného ducha a měli by posilovat fyzické schopnosti, i když se chovají tiše, klidně a správně k ostatním." mi koresponduje s tím, co jsme zjistil, již v minulosti z textů Kana či jeho žáků a to, že jeden z cílů cvičením džúdó je rozvíjení "seišin tanren" (精神 鍛錬, kování ducha) a "seišin-rjoku" (精神力, morální/duchovní síla).
Kanó utřídil džúdó do tří částí, Rentai-ho, Śóbu-ho a Šúšin-ho. Rentai-ho označuje džúdó jako fyzické cvičení, zatímco Šóbu-ho je džúdó jako bojové umění. Šúšin-ho je pěstování moudrosti a ctnosti, jakož i studium a uplatnění principů džúdó v našem každodenním životě.
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Píseň džúda od Kjúzó Mifuneho

Příspěvekod mysmys » stř 14. říj, 2015 6:46

Píseň džúda od Kjúzó Mifuneho

V roce 1953 Kjúzó Mifune - známý učitel džúdó v Japonsku se stupněm 10.dan napsal Píseň džúdó, níže je můj český překlad písně. Ten vychází převážně již z anglického překladu.

Píseň džúda
od Kjúzó Mifuneho

V době cvičení žádné rozptylování,
lehkost v srdci a lehkost v těle.
Pojďme se snažit s plnou pozorností,
soustředit svou mysl uvnitř.
To je skutečná cesta džúdó.
To je skutečná cesta džúdó.

Postupovat pomocí cvičení k dokonalosti,
dovedný v umění vstávání a padání.
Pojďme vstoupit na cestu záchrany,
volně se pohybovat jako míč.
To je skutečná cesta džúdó.
To je skutečná cesta džúdó.

Cesta džúdó nezná omezení,
vlídnost srdce žádné nepřátelství.
Nechte nás všechny národy ruku v ruce,
vybudovat ideál přátelství.
To je skutečná cesta džúdó.
To je skutečná cesta džúdó.


柔道の歌
三船久蔵

不断の稽古に邪念なく 心は虚しく 身も軽しい
中心帰一のことわりを 忘れず励まん ひとすぢに
これぞまことの わが柔道 わが柔道

百練千磨の功を積み 七転八起の妙を得ん
解脱の奥義を悟りなば 変応自在の球となる
これぞまことの わが柔道 わが柔道

柔の道には国境なく 和らぐ心に敵はなし
世界の友らと手を組みて 樹てばや平和の理想郷
これぞまことの わが柔道 わが柔道

Za zmínku mimo jiné stojí část verše "volně se pohybovat jako míč." Co tím konkrétně Kjúzó Mifune myslí ? Nedávno mě na to upozornil můj japonský kamarád a odkázal mě na část z filmu o Kjůzó Mifunem. Mimochodem film je dostupný na youtube a má anglické titulky...
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

Re: Judo stare vs nove

Příspěvekod mysmys » stř 14. říj, 2015 6:47

Kjúzó Mifune - Co je podstatou Džúdó?

V minulém příspěvku Píseň džúda od Kjúzó Mifuneho Píseň džúda a v ní je jeden verš zmiňující míč: "volně se pohybovat jako míč.".

V dokumentu Podstata džúdó 三船 久蔵 - The Essence of Judo, který je k vidění na youtube je možno porozumět smyslu verše. V čase videa 34:19-35:30 je zajímavá Mifuneho demonstrace a vysvětlení k otázkám "Co je podstatou Judo? Co je srdcem Judo?". Mifune používá ve svém osvětlení míč (kouli) a s díky anglickým titulkům jsem byl schopen porozumět. Svůj volný překlad předkládám níže.

Kyuzo Mifune | 三船 久蔵 - The Essence of Judo | Full Movie Eng. Subtitles
https://www.youtube.com/watch?v=pnRl5pEdYHs


Co je podstatou Džúdó? Co je srdcem Džúdó?

Poslouchejte, jak 10. Dan Mifune pro nás odpovídá na tyto otázky.

Základy džúdó jsou vyjádřeny pomocí tohoto míče nebo koule. Koule nikdy nepozná, co je se převrátit (ztratit rovnováhu). Bez ohledu na to, kam skáče, svůj střed (rovnováhu) nikdy neztratí. Zkrátka koule je něco, co se nikdy nepřevrátí. Tím, že udržuje svůj střed rovnováhy je schopna vytvářet nekonečné variace reakce, protože neexistuje žádný zbytečný pohyb koule.

10. Dan Mifune zjistil, že jeho tělo je jako koule. Během své demonstrace ukazuje, že když on je tlačen, otáčí se a když je tažen, postupuje v úhlu tahu. Je to stejný princip jako energií nemrhající (úsporný) pohyb koule. Existuje staré vyjádření, že tajemství Budó jsou: "Když jsi tažen, tlač. Když jsi tlačen, táhni." Používáním principu koule nikdy neztratit své centrum rovnováhy.

10. Dan Mifune se otáčí, když je tlačen, a když je tažen, tak se pohybuje v úhlu tahu. Prostřednictvím specializovaných cvičení se tělo osoby může stát stejně schopné se přizpůsobit (svou rovnováhu) jako stále pohybem měnící se koule.
mysmys
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 355
Registrován: čtv 06. zář, 2007 23:00

PředchozíDalší

Zpět na japonská bojová umění a sporty...

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník