od iljics » pon 24. led, 2005 12:47
Otazka je vsak okrem ineho aj, ci sa ten kohut len javi dostatocne mentalne pripraveny na zapas, alebo ci ho naozaj prezije, ci dokonca vyhra. To su dve rozdielne veci.
To ci prezije alebo dokonca vyhra, nie je dolezite (pretoze to nebudes vediet nikdy). Takze clanok je vlastne iba o priprave na boj.
suhlasim
Ze zopar inych kohutov zmätene zutekalo, nie je trvalou zarukou vitazstva bez boja. Raz sa najde kohut, ktoremu je rovnako jedno, ci sa protivnik sprava "normalne" teda agresivne, alebo "nenormalne" teda lahostajne, uvolnene, a pritom z neho aj opravnene! vyzaruje pripravenost. Pusti sa do zapasu aj tak a mozno to aj vyjde. Mozno nie. To je osud. Zhuangzi neriesi, ako sa treba pripravovat na vyhru, ale hovori o tom ako niekto pripravoval kohuta na boj, aby sa kral dobre pobavil, pripadne aby niekto vyhral nejake prachy.
A presne o to ide - ako sa pripravit na boj. Vsetko ostatne je nedolezite.
Suhlasim.
Neviem vycitat v tom pribehu nejaky pouzitelny navod. Najprv by bolo treba definovat, co je ciel, ci podstata bu. Dovolujem si trvrdit, ze ciel ma kazdy iny, ak ho vobec ma, a ak ano, tak ze sa tento ciel moze menit podla zivotnych okolnost. Dolezitejsia je cesta:-) A to je kazdeho osobna vec, netreba o tom vobec diskutovat.
Zhuangzi debatuje o tej ceste (nie o cieli, obzvlast nie o vyhre). Hovori jasne o postupnej gradacii treningoveho procesu:
1. "Este nie, je prave v stadiu prazdnej/marnivej arogancie a pysny na svoju vlastnu silu."
Ako prve je potrebne sa zbavit arogancie (vsimni si, ako sa tu na forach debatuje ) a potom sa zbavit zavislosti na svojej fyzickej sile (preto tradicne bojove styly "nebojuju").
Myslim si, ze Zhuangzi povodne zamyslal poskytnut navod na pripravu na boj v sirsom kontexte, teda na ludsky zivot, vyvoj, vychovu. Popis kohuta v tomto stadiu sedi na normalneho mladeho cloveka. Ked ale zostaneme v nasom kontexte B.U., alebo este lepsie pri V.S., tak sedi ten popis na zaciatocnika. Adept V.S. sa nedostane do dalsej urovne pokial sa nezbavi arogancie a zavislosti na svojej fyzickej sile. Preco je to dolezite? Asi preto, lebo arogancia zaslepuje voci vlastnym nedostatkom. Adept si mysli, ze je sikovny a silny, a ze si s kazdou vyzvou poradi. Az pokym nenazazi kosa na kamen. Ale keby aj nikdy nezazil porazku, o to horsie pre neho, lebo do konca zivota ani nezisti, ze ustrnul na najnizsom stadiu vyvoja. Pouzil si vyraz „zbavit sa zavislosti na svojej fyzickej sile“. Som si isty, ze vedome. Este som to takto od nikoho nepocul, a pozdava sa mi to, aj ked je to velmi strucne a vyvolava to plno otaznikov. To je totiz velky rozdiel oproti bezne pouzivanemu vyrazu „zbavit sa pouzitia fyzickej sily“. Bezne sa mi stava pri tuishou, hlavne ked vicim s neznamym partnerom, ze ked ho po piaty krat za sebou pri tej istej chybe vyhodim z pozicie, tak mi povie, ze dobre, ale nemal by som pouzivat fyzicku silu. Niektory mudraci povedia, ze som prilis jang, pripadne ze som na nich pouzil nejake triky, ci aplikacie. No a co som mal pouzit, ked citim, ze chlap/zena zle stoji? Mam ho v tom nechat sameho? Ked s niekym cvicim, tak som povinny vnimat okrem seba aj partnera a nastavit mu zrkadlo, ked treba, ci nie? Ked som skaredy a nepaci sa mi vlastny obraz v zrkadle, tak zrkadlu poviem ze na mna pouziva podle triky? Mozem, ale aj tak zostanem skaredy. Plati, ze tuisou treba cvicit tak, ako keby tam partner nebol a formu ako keby tam protivnik bol, ale to asi az potom, ked obaja vedia stat ako treba. Ja som vzdy sa kazdy podnet vdacny a najradsej cvicim s ludmi, ktori sa pri tuisou prejavuju bujaru radost aj pri vlastnych “neuspechoch”. Skor mi to pripomina hru ako boj, ci sutazenie.
Ale chapem, ze je dolezite, zbavit sa zavislosti na fyzickej sile.
2. "Este nie, kohut este stale reaguje na zvuky a pohyby."
Dalsie stadium je zbavit sa vlastnych reakcii na podnety, ziskat a spoliehat sa na vnutorny klud, ktory Ti umozni nedat sa vyviest z rovnovahy i pri provokaciach ci dokonca pri zrejmych fyzickych utokoch na Teba (a i v krajnom pripade pripadnej nutnej sebaobrany si udrzat onen vnutorny klud).
Väcsina vnimania nepochadza objektivne z okolia, ale vznika nasou vlastnou interpretaciou toho, co sa v okoli deje. V hre su reflexy, predsudky, vzorce spravania a myslenia. To vsetko odputava pozornost od reality. Pocit nedostatocneho kontaktu s realnym dianim v danom okamziku vyvolava neklud a agresivitu. Asi takto?
3. "Este nie, jeho pohlad je stale prilis plny/napaty/sustredeny a je plny energie [qi]."
Kym v prvom pripade slo o zbavenie sa zavislosti na vonkajsej fyzickej sile, v tomto pripade ide o zbavenie sa zavislosti na vnutornej sile (prameniacej z vnutorneho kludu), kym v prvom pripade slo o zbavenie sa sustredenosti na svaly, v tomto pripade ide o zbavenie sa sustredenosti na mysel - rovnako ako sa treba zbavit aj prebytku dobra.
Takze to je vlastne zbavenie sa aj dobrych a pozitivnych vlastnosti - a skok do "prazdnoty".
Skok do prazdnoty ako u Castanedu? V jednej diskusii si tvrdil, ze C. musel nieco praktikovat. Cital som tie knihy. Aj ja si to myslim. Jedna z knih, tusim deviata je cela o konkretnych energetickych cviceniach, vola to tusim tsentegrity. Ale zatial som sa tym nezaoberal. Su vraj ludia, co podla toho cvicia. Nemam blizsie info. Ale aj bez cviceni je tam dost inspirujucich veci, ktore sa [imho] zhoduju s taoistickym videnim sveta. Napriklad zbavit sa ludskej formy. Nie je to ako zbavit sa zavislosti na fyzickej sile, nereagovat, nekonat (wu wei), zbavit sa zavislosti na svojom usudku, co je dobro a co je zlo?
4. "Takmer je hotovy/pripraveny. Iny kohut moze kikirikat a on neprejavi ziadnu zmenu [v spravani]. Navonok sa javi, akoby bol [vyrezany] z dreva. Jeho cnost je dokonala. Ine kohuty sa neodvazia mu postavit/celit, ale sa otocia a zutekaju."
Podstata treningu je vybudovat cnost, onu prazdnotu, ked oponent nema, o co by sa oprel. To je to, co budi skutocny des a hrozu.
Ale potom zu kohut nie je kohutom a clovek nie je „normalnym“ clovekom. A pritom povodne islo "len" o pripravu na boj. To je hodne extremne. Pre vacsinu ludi je latka prilis vysoko. Ale napokon, preto nas taketo pribehy tak fascinuju, ci nie?