Věnováno Pavelovi, Janojovi a všem ostatním hledajícím k zamyšlení
Pavela napsal: To je samozřejmě hovadina a je to nepodstatné, podstatné je že v jedné technice taiji se skrývá 10 000 technik. Formy jsou jenom na jednu stranu, protože na zapamatování a správné zacvičení to stačí, samozřejmě si to můžeš cvičit na obě.
10000 technik? Souhlasím, vím kam míříš. Je to hluboké a bezedné… Ovšem chce to mít už dosti velkou Probuzenost, aby to tam v té jedné technice vědomí vidělo a nalézalo těch 10000 technik.
Pro mě je dobrá zatím jedna technika na jednu formu. 1:1. Víc zatím v jednom okamžiku pozorovat nestíhám. 10000 technik nebo aplikací vidět v jedné formě, v přítomném okamžiku může tak akorát Buddha… Víš jistě, jak to nahlížím…
V tradičních sestavách Yang i Chen stylu jsou skutečně mnohé formy jen na jednu stranu. Např. zmíněná forma „pohlazení pavího chvostu“ se cvičí – až trapně mnohokrát – pouze na jednu stranu. Totéž např. tan-pien, jednoduchý bič. V Lao-Jia Chen styl úplně totéž: bič opět jednostranně, „lenoch si upravuje oděv“ je zde (trapně???) opakován opět mnohokrát pouze jednostraně.
Musím dát zapravdu Janojovi….
Také prostě nemohu uvěřit, že mistři při zápisu technik do tradičních sestav (a sestavy se zapisují kam? – přeci do podvědomí, že….?????????????) vynechali jejich druhostranné provedení. To by byli opravdu hlupáci a tomu se mi nechce věřit. Hledejme vysvětlení:
Osobně se domnívám, že techniky jsou v sestavě jednostranně proto, že jsou uzpůsobeny k obraně / útoku na nepřítele – praváka. Nevím, ale domnívám se, že levorukost se dříve moc neřešila tím, že by se ponechala. Spíše přeučení se na praváka.
Když se jeden chlapík, co cvičí Tchaj-ťi už hezkou řádku let, dost dobře…. zeptal Mistra Thu Tiancaie, zda se má techniky ze sestavy učit i na druhou stranu (eventuelně si cvičit sestavu inverzně, na druhou stranu), odpověď Mistra Zhu byla: „Ale ale, a ty už to umíš cvičit dobře na jednu stranu?“

– Čímž chtěl asi říci, „cvičte, cvičte, cvičte,“ neblbněte si hlavu s druhostrannými technikami, respektive něčím, co v sestavě (tedy historickém zápisu technik) vůbec není. Těch technik je už tak v sestavě tolik, že kdybychom se měli ještě zabývat u některých druhostranným zacvičením, tak by se to prostě všechno nestíhalo a bylo by to samozřejmě (časově) na úkor ostatních technik, které v sestavě jsou.
V reálu při boji stejně použijete jen to, co vám v přítomnosti vyletí z podvědomí do vědomí. Možná ani to ne… Takže nač studovat u nějaké techniky (např. onen jednoduchý bič, úder pravou rukou (dominantní) její inverzní variantu, když místo této varianty mohu použít v reálu nějakou jinou techniku, dobrou techniku, která v sestavě je???
Není vám podezřelé, že v obou stylech Yang i Chen jsou fa-ťingové údery prováděny pouze pravou pěstí??? Levá je chromá nebo co??? Proč to tam mistři nedali??? Byli snad hloupí, že by zapomněli dát do sestavy i údery levou???

- Ne, nezapomněli… Kdyby se totiž fa-ťingové údery levou měly nacvičovat v drilu, byly by už v sestavě… Nesouhlasím v tomto s Pavelou. Bylo by hloupé totiž do sestavy něco nedat, pokud by to skutečně bylo důležité. Takto je s každým zacvičením sestavy podvědomí trénováno pouze k jednostrannému fa-ťingu (dominantní pravou) rukou. Navíc – v Tchaj-ťi cvičíme také tchuej-šou a to už jaksi je o obou stranách – levé i pravé, že??? Takže dostatečně kompenzuje to, co je v sestavě pouze jednostranně. Navíc – v reálu spíše použijete to, co nacvičíte v tchuej-šou, protože to je založeno na přirozených reakcích těla, máte to osaháno z hlediska reakcí partnera, vždy si tělo řekne, co v tchuej-šou nasadí. Co nasadit z těch 74 – 124 technik té které tradiční sestavy Yangu a Chenu je trošku problém v reálu v tom kraťoučkém okamžiku pravdy rozhodnout.
Takže: co si o tom myslíte vy všichni? Vidíte to také tak, nebo jsem podle vás úplně mimo mísu????
